20 October 2014

Cara melakukan arahan Pindahan Bank untuk menderma

Cara melakukan arahan Pindahan Bank untuk menderma ini saya buat khas untuk memudahkan ramai dikalangan kita yang tidak mempunyai akaun di bank tertentu dimana anda perlu memasukkan wang ke akaun tersebut untuk menyumbang. #dpaym dapati kebanyakkan rumah pertubuhan anak yatim, pusat tahfiz atau tabung pembinaan masjid hanya mempunyai akaun di satu bank sahaja, spt contoh di Bank Islam. Al maklumlah nak cari cawangan bank tersebut atau mesin terima deposit pon susah gak.

Keadaan ini kadang kala merumitkan anda yang ingin menyumbang kerana lebih 70% penduduk negara ini mempunyai akaun sama ada di Maybank atau CIMB. Jadi dibawah ini saya tunjukkan cara untuk melakukan arahan Pindahan Bank melalui dua bank ini (jika bank lain caranya lebih kurang sama saja). Semuga niat baik anda yang ingin menambah #pahalaakhirat tidak terbantut dek bisikkan syaitan. Nak buat benda baik memang mempunyai cabaran.....

Butiran minima pihak ketiga yang diperlukan ialah NAMA dan NOMBOR akaun bank penerima tersebut.

Ada 2 cara pilihan pindahan dan mempunyai kos yang berbeza:
Jika anda pilih "Normal Transfer (IBG)", bayaran arahan pindahan wang ialah 10sen.
Jika anda pilih "Instant Transfer (IBFT)", bayaran arahan pindahan wang ialah RM2.
***Bayaran ini tertakluk kepada caj perkhidmatan bank tersebut***

Contoh: jika anda ingin pindahkan RM200 untuk sumbangan, pilih secara IBG, dan RM200.10 akan ditolak dari akaun anda. Pilihan pindahan secara IBFT akan menyebabkan RM202.00 ditolak dari akaun anda.   (Nota: kadar caj IBFT dah turun kepada 53sen(termasuk GST) sahaja terkini)

Pindahan secara IBG mempunyai masa-masa tertentu untuk bank proses dan hantar wang pindahan ke akaun bank lain (sebab tu ia murah). Kos pindahan secara IBFT adalah tinggi kerana pindahan itu dilasanakan secara kadar segera.

cara-pindah-wang-melalui-internet
Masa tranksaksi IBG dan masa penerima menerima wang pindahan dan had jumlah pindahan tersebut adalah tertakluk kepada bank anda - kena GST tau...

Pada kebiasaannya saya pilih cara pindahan secara IBG sahaja kerana pihak ketiga yang memerlukan bantuan biasanya terima saja walau apa cara pindahan wang tersebut. 


Cara melakukan arahan Pindahan Bank dari akaun Maybank anda ke akaun di bank lain


1. Login ke akaun anda di website Maybank
2. Klik kat tab atas "Accounts & Banking", pilih "Transfer" kat sebelah kiri
3. Klik kat "New interbank fund transfer" dan penuhi semua ruangan berkaitan dan laksanakan arahan sehingga lengkap transaksi tersebut.

Penting: ***Nama & Nombor akaun mesti tepat***

cara-arahan-pindahan-wang
Pilih "New interbank fund transfer"

cara-arahan-pindahan-wang
Pilih bank penerima

cara-arahan-pindahan-wang-maybank
Masukkan semua butiran yang diperlukan, RM, nama & nombor akaun, pilih "Giro Interbank Fund Transfer"

Sekiranya anda ada sebarang kemusykilan berkenaan cara-cara diatas, sila rujuk kepada perunding perkhidmatan pelanggan maybank melalui nombor dibawah.

hubungi-maybank


Cara melakukan arahan Pindahan Bank dari akaun CIMB anda ke akaun di bank lain


1. Login ke akaun anda di website CIMB
2. Klik ikon "Transfer to other banks" atau pilih dari menu atas "Transfer"
3. Penuhi semua ruangan berkaitan dan laksanakan arahan sehingga lengkap transaksi tersebut.

Penting: ***Nama & Nombor akaun mesti tepat*** 

cara-arahan-pindahan-wang-cimb
Pilih "Transfer to Other Banks"

cara-arahan-pindahan-wang-cimb
Masukkan semua butiran yang diperlukan, RM, nama & nombor akaun, pilih "IBG"

Sekiranya anda ada sebarang kemusykilan berkenaan cara-cara diatas, sila rujuk kepada perunding perkhidmatan pelanggan cimb melalui nombor dibawah.

hubungi-cimb

Nota: Cara-cara diatas adalah tepat semasa artikel ini ditulis dan pihak bank boleh meminda cara pindahan dan kos pada bila-bila masa - sentiasa rujuk untuk cara-cara dan kos terkini dengan bank anda melalui nombor tertera diatas. Anda bertanggungjawab sepenuhnya atas urusan perbankan yang anda laksanakan.

#dpaym harap cara-cara ini dapat memudahkan anda menjadi #pemburupahala dengan kos tambahan 10sen sahaja untuk arahan pindahan wang, dan berusaha untuk menambah sebanyak mungkin pahala untuk persediaan kita menuju akhirat. Berusahalah juga untuk mendapat #pahalamultilevel dengan membantu lebih ramai menyertai dan menyumbang dalam tujuan-tujuan baik yang membawa kepada menyemai pahala pasif berpanjangan seperti membina masjid.

Bayangkan anda menderma untuk pembinaan sesebuah masjid seperti Masjid Banda Hilir dan masjid tersebut berdiri utuh dan digunakan lebih seratus tahun, maka untuk tempoh yang sama juga pahala kebajikan berterusan mengalir untuk anda tidak kira dimana anda berada ketika itu.

Wallahuallam.

derma-anak-yatim
Ihsan Grafik Islamik
Masjid yang berusia lebih 190 tahun

No comments:

Post a Comment

Artikel berkaitan....